Agressie en Intimidatie op het werk

Over het onderwerp Agressie en Intimidatie is een themacentrum beschikbaar. Dit themacentrum is bedoeld om u te voorzien van praktische, bruikbare breedte- én diepte-informatie over agressie en intimidatie. Agressie en geweld veroorzaken een negatieve en onveilige werksfeer in uw bedrijf. Ook kan agressie en geweld er toe leiden dat uw werknemers zich ziek melden, en dat de bedrijfsresultaten dalen. Het is dus zowel voor u als voor uw als uw werknemers belangrijk dat u maatregelen neemt tegen agressie en geweld.

Voorbeelden van agressief en gewelddadig gedrag zijn schoppen en slaan. Maar ook beledigen en bedreigen zijn vormen van agressie en geweld. Dit soort gedrag kan tussen uw werknemers onderling voorkomen. Maar ook klanten kunnen zich agressief en gewelddadig gedragen richting uw werknemers. U dient uw werknemers zoveel mogelijk tegen agressie en geweld te beschermen.

Wetgeving:

Als werkgever moet u zorgen dat psychosociale belasting (artikel 1.3e van de Arbowet 2007) (o.a. agressie en geweld) geen gevaar oplevert voor de veiligheid en de gezondheid van uw werknemers. Allerlei technische en organisatorische maatregelen kunnen de kansen op agressie en geweld al verkleinen. U kunt denken aan bouwkundige aanpassingen óf cameratoezicht (= technische aanpassing), maar ook aan het voorkómen dat iemand alleen arbeid verricht (= organisatorische aanpassing). U moet uw medewerkers informeren over de risico’s met betrekking tot agressie en geweld en over hoe zij moeten handelen indien er zich een incident voordoet. Ook kunt u samen met uw medewerkers passende maatregelen bedenken om de kans op agressie en geweld te verkleinen. Ook onmiddellijk opvang voor medewerkers die in aanraking zijn geweest met agressie en geweld is belangrijk.

In uw arbobeleid dient u ook aandacht te besteden aan het voorkomen of beperken van agressie en geweld. In uw RI&E inventariseert en beoordeelt u de risico’s die uw werknemers lopen met betrekking tot agressie en geweld. Eventuele maatregelen worden opgenomen in het Plan van Aanpak van de RI&E. Daarbij voert u overleg met uw ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging over de maatregelen die u van plan bent te nemen om agressie en geweld te voorkomen of te beperken.

Ook bent u verplicht uw werknemers voor te lichten over de maatregelen die u genomen heeft om agressie en geweld te voorkomen of te beperken.

Houd goed bij welke maatregelen u tegen agressie en geweld heeft genomen. Beoordeel regelmatig met uw werknemers óf de maatregelen effectief zijn. Indien deze maatregelen niet of onvoldoende werken pas deze dan tijdig aan.

Rechten:

U kunt agressie en geweld voorkomen en terugdringen met o.a. de volgende maatregelen:

Laat werknemers weten dat agressie en geweld tussen medewerkers niet geaccepteerd wordt. Vertel ze dat u ze straft als ze zich agressief of gewelddadig gedragen.

Stel een klachtencommissie in. Daar kunnen werknemers terecht met hun klachten over agressie en geweld. Het is prettig voor uw werknemers om te weten dat ze hun klachten kwijt kunnen. En dat u iets doet met hun klachten. Via een klachtencommissie kunt u agressie en geweld in een vroeg stadium signaleren.

Geef uw werknemers het gevoel dat ze met u kunnen praten als ze ergens mee zitten. U kunt hier ook een vertrouwenspersoon voor aanstellen. Informeer uw werknemers over deze vertrouwenspersoon.

Noteer de klachten over agressie en geweld in uw bedrijf in een rapport. U kunt dat rapport gebruiken bij het vormgeven van uw arbobeleid m.b.t. agressie en geweld.

Pas de werkplek aan. Zorg bijvoorbeeld voor extra verlichting bij een donkere fietsenstalling. Agressief en gewelddadig gedrag vallen dan sneller op.

Zet extra personeel op gevoelige momenten. Uit onderzoek blijkt dat sommige momenten gevoeliger zijn voor agressie en geweld. Denk bijvoorbeeld aan koopavonden of de avonduren in de weekenden.

Laat uw werknemers een training volgen over hoe zij moeten omgaan met agressief gedrag.

Zet op papier hoe uw werknemers elkaar kunnen helpen bij een incident met agressie en geweld. U kunt met branchegenoten samen een vertrouwenspersoon instellen. Ook kunt u samen met branchegenoten een klachtencommissie instellen.

Tips:

De arbodienst of een zelfstandig gevestigde gecertificeerde arbodeskundige kan helpen bij een structurele aanpak om agressie en geweld terug te dringen, en bij het uitvoeren van een RI&E en een Plan van Aanpak. Ook kan de arbodienst of een zelfstandig gevestigde gecertificeerde arbodeskundige u begeleiden bij het opzetten van een klachtenprocedure en een systeem waarmee u klachten kunt registreren. Uw brancheorganisatie heeft vaak voorbeelden voor het opzetten van bijvoorbeeld klachtenprocedures en vertrouwenspersonen.