Arbodienst Nijmegen

 
Arbodienst Nijmegen
Iedere werkgever is verplicht om in het geval van een zieke werknemer een arbodienst in te schakelen. Een arbodienst helpt de werkgever met zijn arbeidsomstandigheden- en ziekteverzuimbeleid. Een deel van bedrijven heeft een eigen arbodienst. Andere bedrijven hebben een contract met een externe arbodienst, in vorm van een zelfstandige bedrijfsarts of maatwerk. In weer andere bedrijven voert de werkgever zelf het arbobeleid uit.
Waar is een arbodienst verantwoordelijk voor?
Een arbodienst:

-         begeleidt zieke werknemers.
-         controleert de risico-inventarisatie en –evaluatie van de werkgever.
-         kan helpen bij het maken van de risico-inventarisatie.
-         onderzoekt werknemers die risico lopen op het werk.
-         geeft voorlichting en training.
-         houdt een spreekuur voor de werknemers.
-         adviseert de werkgever over arbobeleid.
Bedrijfsdokter
Gildekamp 2110
6545 KG  Nijmegen
Tel: 024-845 68 74

Arbo arts Nijmegen

-->
Wie is een Arbo arts?

Een Arbo arts is een arts die bij een arbodienst werkt of in de arbodienstverlening werkt. De arbodienst zorgt ervoor dat werknemers onder goede omstandigheden werken tevens ondersteunt een arbo arts die in dienst is van een arbodienst de werkgevers met het opstellen van een goed arbeidsomstandigheden- en verzuimbeleid. Als een werknemer van een bedrijf plotseling ziek wordt waardoor hij/ zij niet meer kan werken, dan krijg deze werknemer te maken met een arts van de Arbo, een Arbo arts dus. Deze arts vraagt de zieke werknemer om langs te komen, of ze komen bij hem/ haar thuis op bezoek om te kijken hoe het met de arbeidsongeschikte is.
Arbo arts is geen bedrijfsarts, het feit dat een arts werkzaam is als Arbo arts, zegt dus niets over de specialisatie van de arts want het kan hierbij dus gaan om een medisch specialist, een huisarts, een verzekeringsarts, noem maar op. Het is dus in ieder geval geen arts die voor een speciale bedrijfartsenrichting is opgeleid, want is dit wel het geval dan spreken we van een bedrijfsarts.

Wat doet een arbo arts?

Wanneer een Arbo arts vindt dat desbetreffende werknemer kan gaan werken, eventueel met aanpassingen of onder andere voorwaarden, dan is het besluit bindend en moet arbeidsongeschikte aan de slag. Normaal gesproken zal dit niet tot conflictsituaties leiden, omdat een Arbo arts naast zijn eigen onderzoekingen ook zeker rekening houdt met een diagnose die door een andere arts is gesteld en met de bevindingen en aanbevelingen van je behandelend arts, dan kan zowel huisarts als specialist zijn. Het is aanbevolen om de Arbo arts altijd op de hoogte te stellen van situaties met betrekking tot gezondheid van de werknemer die tot ziekteverzuim zouden kunnen leiden.

Neem contact met ons op voor een bedrijfsarts bij u in de buurt:

Bedrijfsdokter

Gildekamp 2110

6545 KG  Nijmegen



Tel: 024-845 68 74

Bedrijfsarts Nijmegen

-->
De zelfstandige bedrijfsartsen van Bedrijfsdokter leveren adviezen waar u baat bij heeft. Zij hebben jarenlange ervaring op het gebied van verzuimpreventie en re-integratie. Onze bedrijfsartsen zijn integer en resultaatgericht. Tevens hebben onze bedrijfsartsen hart voor zowel de werkgever als werknemer. Alle zelfstandige bedrijfsartsen waar wij mee werken zijn gecertificeerd en BIG- geregistreerd.
Bedrijfsdokter heeft landelijke dekking. U kunt ons 24 uur per dag 7 dagen per week telefonisch en via email bereiken.
Onze bedrijfsartsen bezoeken de werknemer thuis of op de werkvloer. In overleg kan dit buiten de werktijd en in het weekend. Tevens kunt u terecht op een van onze spreekuurlocaties in de regio's Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Zwolle en Nijmegen.

Bedrijfsdokter
Gildekamp 2110
6545 KG  Nijmegen
Tel: 024-845 68 74

Meer ziekmeldingen 1e kwartaal 2013

 
Werknemers melden zich vaker ziek

Arbodienst 365 meldt dat het kortdurend verzuim in het eerste kwartaal van 2013 hoger is dan in diezelfde periode in 2012. Werknemers verzuimden dus steeds vaker. Als u weet wat de oorzaak is van het frequent kort verzuim, kunt u maatregelen nemen om het verzuim te verlagen.
U moet frequent kort verzuim niet onderschatten. Meestal is er iets anders aan de hand dan de klacht waarmee de werknemer zich – herhaaldelijk – ziek meldt. Bij vijf ziekmeldingen vanwege misselijkheid moet er bij u een belletje gaan rinkelen. Als u het achterliggende probleem aanpakt, kunt u herhalende ziekmeldingen misschien voorkomen.
Kort verzuim door te hoge werkdruk
Om frequent kort verzuim aan te pakken, moet u achterhalen wat de echte reden is van het verzuim. U kunt daarvoor een frequent verzuimgesprek inplannen. Als u de oorzaak weet, kunt u met de werknemer overleggen wat er moet gebeuren. Misschien kan een kleine aanpassing in het werk of de arbeidsomstandigheden voorkomen dat de werknemer zich opnieuw ziek meldt. Er zijn verschillende oorzaken van frequent kort verzuim:
-       Een werknemer ervaart een te hoge werkdruk of onzekerheid over zijn baan.
-       Een werknemer is ontevreden met het werk.
-       Een werknemer ervaart een slechte relatie met de werkgever of collega’s.
-       Een werknemer heeft een kwetsbare conditie.
-       Een werknemer heeft persoonlijke problemen.
Werknemers weten meestal niet hoe vaak ze verzuimen
Wees duidelijk over de momenten waarop een werknemer wordt uitgenodigd voor een frequent verzuimgesprek. Zo voorkomt u dat werknemers zich ongelijk behandeld voelen. Leg deze regels vast in het verzuimbeleid. U kunt bijvoorbeeld afspreken dat er een gesprek plaatsvindt als een werknemer zich meer dan drie keer in een jaar ziek meldt. Zorg voorafgaand aan het gesprek voor een overzicht van de ziekmeldingen. Werknemers die frequent verzuimen, realiseren zich meestal niet hoe vaak zij zich daadwerkelijk ziek melden.

Inspectie SZW voert controle uit bij containerbedrijf


De Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft onlangs een controle uitgevoerd bij een zeecontainerbedrijf in het zuiden van het land. Bij de controle werden verschillende overtredingen op het gebied van de arbeidsomstandigheden geconstateerd.
De controle bij het bedrijf, dat zeecontainers repareert en opknapt, werd gezamenlijk uitgevoerd door de Inspectie SZW, de gemeente en de politie. Uit de controle kwamen onder meer overtredingen op het vlak van veiligheid en gebruik van brandgevaarlijke stoffen op plaatsen waar dat niet mocht, naar voren. Tijdens de controle is tevens een bedrijfsactiviteit, het spuiten van containers, op het terrein stilgelegd. De Inspectie doet nog verder onderzoek naar mogelijke overtredingen op het gebied van minimumloon en arbeidstijden.
De gemeente constateerde daarnaast dat medewerkers illegaal op het terrein woonden. Naast het feit dat er sprake was van illegale bewoning, waren de woonomstandigheden erg slecht. Verder werden er milieuovertredingen geconstateerd. Bij de controle zijn geen werknemers aangetroffen die niet in Nederland mogen werken.
Naar aanleiding van de controle is de Belastingdienst op de hoogte gebracht van de bevindingen. De Belastingdienst zal mogelijk verdere actie richting het bedrijf ondernemen.
De Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid controleert onder andere onder welke omstandigheden werknemers hun werkzaamheden verrichten en of ze gerechtigd zijn om in Nederland te werken en of zij betaald krijgen volgens het wettelijk minimumloon en minimum vakantiebijslag. De Belastingdienst controleert of de werkgever zich houdt aan de fiscale regels.
De Inspectie SZW hanteert een stevige aanpak voor bedrijven en werknemers die zich niet aan de regels houden. Notoire overtreders en misstanden leiden tot onnodige risico’s, ondermijnen de solidariteit in de sociale zekerheid en leiden in veel gevallen tot slechtere werkomstandigheden en oneerlijke concurrentie.