Werknemers melden zich vaker ziek
Arbodienst 365 meldt dat het kortdurend
verzuim in het eerste kwartaal van 2013 hoger is dan in diezelfde periode in
2012. Werknemers verzuimden dus steeds vaker. Als u weet wat de oorzaak is van
het frequent kort verzuim, kunt u maatregelen nemen om het verzuim te verlagen.
U moet frequent kort verzuim niet
onderschatten. Meestal is er iets anders aan de hand dan de klacht waarmee de
werknemer zich – herhaaldelijk – ziek meldt. Bij vijf ziekmeldingen vanwege
misselijkheid moet er bij u een belletje gaan rinkelen. Als u het
achterliggende probleem aanpakt, kunt u herhalende ziekmeldingen misschien
voorkomen.
Kort
verzuim door te hoge werkdruk
Om frequent kort verzuim aan te pakken, moet u
achterhalen wat de echte reden is van het verzuim. U kunt daarvoor een frequent
verzuimgesprek inplannen. Als u de oorzaak weet, kunt u met de werknemer
overleggen wat er moet gebeuren. Misschien kan een kleine aanpassing in het
werk of de arbeidsomstandigheden voorkomen dat de werknemer zich opnieuw ziek
meldt. Er zijn verschillende oorzaken van frequent kort verzuim:
-
Een werknemer ervaart een te hoge
werkdruk of onzekerheid over zijn baan.
-
Een werknemer is ontevreden met
het werk.
-
Een werknemer ervaart een slechte
relatie met de werkgever of collega’s.
-
Een werknemer heeft een kwetsbare
conditie.
-
Een werknemer heeft persoonlijke
problemen.
Werknemers
weten meestal niet hoe vaak ze verzuimen
Wees duidelijk over de momenten waarop een
werknemer wordt uitgenodigd voor een frequent verzuimgesprek. Zo voorkomt u dat
werknemers zich ongelijk behandeld voelen. Leg deze regels vast in het
verzuimbeleid. U kunt bijvoorbeeld afspreken dat er een gesprek plaatsvindt als
een werknemer zich meer dan drie keer in een jaar ziek meldt. Zorg voorafgaand
aan het gesprek voor een overzicht van de ziekmeldingen. Werknemers die
frequent verzuimen, realiseren zich meestal niet hoe vaak zij zich
daadwerkelijk ziek melden.
Bron: ArboRendement