Meer ziekmeldingen 1e kwartaal 2013

 
Werknemers melden zich vaker ziek

Arbodienst 365 meldt dat het kortdurend verzuim in het eerste kwartaal van 2013 hoger is dan in diezelfde periode in 2012. Werknemers verzuimden dus steeds vaker. Als u weet wat de oorzaak is van het frequent kort verzuim, kunt u maatregelen nemen om het verzuim te verlagen.
U moet frequent kort verzuim niet onderschatten. Meestal is er iets anders aan de hand dan de klacht waarmee de werknemer zich – herhaaldelijk – ziek meldt. Bij vijf ziekmeldingen vanwege misselijkheid moet er bij u een belletje gaan rinkelen. Als u het achterliggende probleem aanpakt, kunt u herhalende ziekmeldingen misschien voorkomen.
Kort verzuim door te hoge werkdruk
Om frequent kort verzuim aan te pakken, moet u achterhalen wat de echte reden is van het verzuim. U kunt daarvoor een frequent verzuimgesprek inplannen. Als u de oorzaak weet, kunt u met de werknemer overleggen wat er moet gebeuren. Misschien kan een kleine aanpassing in het werk of de arbeidsomstandigheden voorkomen dat de werknemer zich opnieuw ziek meldt. Er zijn verschillende oorzaken van frequent kort verzuim:
-       Een werknemer ervaart een te hoge werkdruk of onzekerheid over zijn baan.
-       Een werknemer is ontevreden met het werk.
-       Een werknemer ervaart een slechte relatie met de werkgever of collega’s.
-       Een werknemer heeft een kwetsbare conditie.
-       Een werknemer heeft persoonlijke problemen.
Werknemers weten meestal niet hoe vaak ze verzuimen
Wees duidelijk over de momenten waarop een werknemer wordt uitgenodigd voor een frequent verzuimgesprek. Zo voorkomt u dat werknemers zich ongelijk behandeld voelen. Leg deze regels vast in het verzuimbeleid. U kunt bijvoorbeeld afspreken dat er een gesprek plaatsvindt als een werknemer zich meer dan drie keer in een jaar ziek meldt. Zorg voorafgaand aan het gesprek voor een overzicht van de ziekmeldingen. Werknemers die frequent verzuimen, realiseren zich meestal niet hoe vaak zij zich daadwerkelijk ziek melden.