Pesten beïnvloedt de sfeer in uw bedrijf. Pesten zorgt ervoor dat werknemers zich ziek melden of ontslag nemen. Langdurig pestgedrag kan zelfs leiden tot het Post Traumatisch Stress Syndroom of arbeidsongeschiktheid. Ook heeft pesten een negatieve invloed op het bedrijfsresultaat. Werknemers die gepest worden gaan met minder plezier naar het werk en presteren hierdoor minder. Pesten kan heel openlijk gebeuren (bijv. iemand negeren), maar ook heel subtiel (bijv. voor iedereen wordt koffie meegenomen, maar voor één persoon niet). Digitaal pesten komt ook vaak voor. Laat uw werknemers nadenken over wat pesten betekent voor iemand die gepest wordt. En vertel ze dat pestgedrag niet geaccepteerd wordt in uw bedrijf.
Wetgeving:
Rechten:
U kunt pesten voorkomen en terugdringen met de volgende maatregelen:
Laat werknemers duidelijk weten dat pestgedrag niet geaccepteerd wordt. Vertel uw werknemers dat u ze straft als ze een andere werknemer pesten. U kunt ze bijvoorbeeld schorsen voor pestgedrag.
Stel een klachtencommissie in. Daar kunnen werknemers terecht met hun klachten over pestgedrag. Het is prettig voor uw werknemers om te weten dat ze hun klachten kwijt kunnen. En dat u iets doet met hun klachten. Via een klachtencommissie kunt u pestgedrag in een vroeg stadium signaleren.
Geef uw werknemers het gevoel dat ze met u kunnen praten als ze ergens mee zitten. U kunt hier ook een vertrouwenspersoon voor aanstellen. Informeer uw werknemers over deze vertrouwenspersoon.
Noteer de pestklachten in uw bedrijf in een rapport. U kunt dat rapport gebruiken bij het vormgeven van uw bedrijfsbeleid.
Geef zelf het goede voorbeeld. U kunt met branchegenoten samen een vertrouwenspersoon instellen. Ook kunt u samen met branchegenoten een klachtencommissie instellen.
Is uw werknemer slachtoffer geworden van een ernstig pestincident? Zorg er dan voor dat hij wordt opgevangen en dat hij wordt begeleid.
Tips: