Pesten op het werk

Pesten beïnvloedt de sfeer in uw bedrijf. Pesten zorgt ervoor dat werknemers zich ziek melden of ontslag nemen. Langdurig pestgedrag kan zelfs leiden tot het Post Traumatisch Stress Syndroom of arbeidsongeschiktheid. Ook heeft pesten een negatieve invloed op het bedrijfsresultaat. Werknemers die gepest worden gaan met minder plezier naar het werk en presteren hierdoor minder. Pesten kan heel openlijk gebeuren (bijv. iemand negeren), maar ook heel subtiel (bijv. voor iedereen wordt koffie meegenomen, maar voor één persoon niet). Digitaal pesten komt ook vaak voor. Laat uw werknemers nadenken over wat pesten betekent voor iemand die gepest wordt. En vertel ze dat pestgedrag niet geaccepteerd wordt in uw bedrijf.

Wetgeving:

Als werkgever moet u zorgen dat psychosociale belasting o.a. pesten (artikel 1.3e van de Arbowet 2007) geen gevaar oplevert voor de veiligheid en de gezondheid van uw werknemers. Dit kunt u doen door het maken van een duidelijk (arbo)beleid over pesten. Geef hierbij in elk geval aan dat pesten op het werk niet wordt geaccepteerd. Informeer uw werknemers over dit beleid. Zo wordt duidelijk welk gedrag in uw bedrijf in ieder geval niet gewenst is! Zorg ook voor een goede opvang en begeleiding voor werknemers die slachtoffer zijn geworden van pesten. In uw RI&E worden de risico’s van pesten geïnventariseerd en beoordeeld. De eventuele maatregelen neemt u op in het Plan van Aanpak. Over deze maatregelen voert u ook overleg met de ondernemingsraad of de personeelsvertegenwoordiging. Ook bent u verplicht uw werknemers voor te lichten over de maatregelen die u heeft genomen om pesten in uw bedrijf te beperken. Het geven van voorlichting kunt u bijvoorbeeld doen tijdens het werkoverleg of via het personeelsblad. Houd goed bij welke maatregelen u tegen pesten heeft genomen. Beoordeel regelmatig met uw werknemers óf de maatregelen effectief zijn. Indien deze maatregelen niet of onvoldoende werken pas deze dan tijdig aan.

Rechten:

U kunt pesten voorkomen en terugdringen met de volgende maatregelen:

Laat werknemers duidelijk weten dat pestgedrag niet geaccepteerd wordt. Vertel uw werknemers dat u ze straft als ze een andere werknemer pesten. U kunt ze bijvoorbeeld schorsen voor pestgedrag.

Stel een klachtencommissie in. Daar kunnen werknemers terecht met hun klachten over pestgedrag. Het is prettig voor uw werknemers om te weten dat ze hun klachten kwijt kunnen. En dat u iets doet met hun klachten. Via een klachtencommissie kunt u pestgedrag in een vroeg stadium signaleren.

Geef uw werknemers het gevoel dat ze met u kunnen praten als ze ergens mee zitten. U kunt hier ook een vertrouwenspersoon voor aanstellen. Informeer uw werknemers over deze vertrouwenspersoon.

Noteer de pestklachten in uw bedrijf in een rapport. U kunt dat rapport gebruiken bij het vormgeven van uw bedrijfsbeleid.

Geef zelf het goede voorbeeld. U kunt met branchegenoten samen een vertrouwenspersoon instellen. Ook kunt u samen met branchegenoten een klachtencommissie instellen.

Is uw werknemer slachtoffer geworden van een ernstig pestincident? Zorg er dan voor dat hij wordt opgevangen en dat hij wordt begeleid.

Tips:

De arbodienst of de zelfstandig gevestigde gecertificeerde arbodeskundige kan helpen bij het ontwikkelen van een beleid tegen pesten. Ook kan de arbodienst of de zelfstandig gevestigde gecertificeerde arbodeskundige u begeleiden bij het opzetten van een klachtenprocedure en een systeem waarmee u klachten kunt registreren. Voor concrete voorbeelden om pesten te voorkomen of te beperken kunt u ook bij brancheorganisatie terecht.