Werkgevers Openbaar Vervoer 'voorzichtig positief' over vakbondsvoorstellen voor veilig en gezond werk
Bestuurders Janny Koppens en Jan Heilig onderhandelen over de nieuwe cao voor het openbaar vervoer.
De toenemende onveiligheid moet een halt toegeroepen worden, de werkplek (buscabine en stoel) moet verbeteren. Daarnaast streven ze naar een bescheiden loonsverhoging.
Op 23 september vond de eerste ronde van de CAO-onderhandelingen plaats. We zoomen in op de stand van zaken rond Veilige en Gezonde Werkomstandigheden.
Wat wil FNV Bondgenoten zoal opnemen in de Veiligheids-CAO Openbaar Vervoer?
Hieronder slechts een greep uit de vakbondseisen.
Gezonde buscabine en gezonde chauffeursstoel:
streven naar een door leveranciers en afnemers gedragen Europese ergonomische norm voor de buscabine.
voorafgaand aan deze Europese norm moet nieuw aan te schaffen materieel aantoonbaar voldoen aan één van de drie al bestaande normen (NEN, ISO of VDV).
bij de aanschaf van nieuw en/of tweede handsmaterieel instemmingsrecht voor de OR op gezondheid- en veiligheidsaspecten van dit materieel
voor de thans in gebruik zijnde bustypes binnen 6 maanden een gezamenlijke toets aan de ergonomiscvhe normen
voor punten waarop de bussen tekort schieten binnen 3 maanden na afloop van het onderzoek een Plan van Aanpak ter instemming naar de OR
streven naar een overheidsrichtlijn voor concessieverleners, gericht op een “level playing field” op het gebied van veilige en gezonde werkomstandigheden
een kenniscentrum veilig en gezond openbaar vervoer.